Gelişim Göstergesi:
- 3.1.Farklı sesler çıkarır
- 3.2.Sesin kaynağına yönelir.
- 3.3.Konuşan kişiye ve ses çıkaran nesneye sesli tepki verir.
- 3.1. Yetişkin, bebeği kucağına alır. Sevecen bir ses tonuyla konuşarak bebeğin ses çıkarmasını sağlar. Bebeğin sesini alçaltıp yükselterek ‘s,k,g’ gibi yumuşak damak ve gırtlak sesleri ile rastgele çıkarılan ‘ aaah / ooo / uuu /gauuv /agu gibi‘ sesler çıkartması beklenir.
- 3.2.Yetişkin, bebeği yatağına yatırır. Ses çıkaran herhangi bir oyuncağı bebeğin görüş alanın dışına çıkarır ve oyuncağın ses çıkarmasını sağlar. Bebeğin sesin geldiği yöne başını döndürmesini bekler
- 3.3.Yetişkin, bebeği kucağına alır. Sevecen bir ses tonuyla bebekle konuşurken bebeğin sesle ya da gülümseyerek tepkiler verip vermediğini izler
- 3.1. Az gören veya görme engelli bir bebekle çalışırken yetişkin farklı sesler çıkardığında bebeğin eliyle dudaklarına dokunmasını sağlamalıdır.
- 3.2 Bebeğin, duyma becerisi yetersizse sese tepki veremez. Yetişkin, bebeğin görüş alanı dışında zil gibi ses çıkaran bir nesne ile uyarıcı vererek bebeğin sesin kaynağını bulmak için başını çevirip çevirmediğini takip etmelidir. Bebeğin her iki kulağı için aynı uygulamayı tekrar etmelidir. İşitme/görme yetersizliği olanlar için sesli bileklikler, mobiller, sesli lastik bantlarla tekmelendiğinde ses çıkartan, sesli yastıklar ve toplar gibi materyallerle ses repertuarları artırılmalıdır.
- 3.1. Bebek genelde rahat ve mutlu iken ünlü sesleri çıkarır .İlk üretilen ünsüz “h” sesidir.
- Bu ayda bebeğin çıkardığı sesler çoğalmıştır (gaa,guu,gıı gibi) ve süresi uzamıştır.Yetişkine bakma ve tepki verme süresinin de artması beklenir.
- 3.2.Bebek genelde sesin kaynağına gözünü açıp kapatarak, kafasını çevirerek, başını oynatarak yönelir. Bazı bebekler bu dönemde tam dönemeyebilir ancak sesi fark ettiğini belli eder.
- Aynı uygulamayı yetişkin konuşarak da yapabilir.
- 3.3. a,e,u gibi ünlü sesleri h ünsüzü ile birleştirerek ah,eh,uh seslerini çıkarır.
Değerlendirme
- Bebeğin etrafıyla ilgilenmeye başlayıp ses kaynağına yönelmesi ya da sesli tepki vermesi izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal amaç ve kazanım ve etkinlik listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder