5 Şubat 2014 Çarşamba

22-24. Ay Bilişsel Gelişim Alanı Etkinlik Planı



Gelişim Göstergesi:
  • 22-24.1. Nesneleri merak eder/inceler/kurcalar.
  • 22-24.2. Şekilleri uygun boşluklara yerleştirir.
  • 22-24.3. Sorulduğunda varlıkların ya da parçalarının isimlerini söyler.
  • 22-24.4. Sembolik oyun oynar.
  • 22-24.5. Gözlemlediği davranışları model olmadığında da taklit eder.
  • 22-24.6. Yer bildiren yönergelere uygun tepkide bulunur.
  • 22-24.7. Parça bütün ilişkisi kurar
Öğrenme Süreci
  • 22-24.1. Yetişkin, uygun gördüğü nesneleri güvenliğine dikkat ederek radyo, fotoğraf makinesi, saat, bilgisayar klavyesi gibi nesneleri çocuğa verir. İncelemesi için zaman tanır. “Acaba bunun içinde ne var?, Nasıl çalışıyor?” gibi çeşitli sorularla çocuğu yönlendirir.
  • 22-24.2.Yetişkin, üzerinde farklı geometrik şekil boşluklarının bulunduğu kutuyu çocuğa verir. Uygun parçaları doğru boşluklara yerleştirmesini ister.
  • 22-24.3.Yetişkin, çocukla beraber iken çevrede bulunan her türlü varlıkları ve bölümlerini çocuğa göstererek isimlendirmesini ister. Nesnenin özelliklerini tanıtır. Nesnenin ismini sık sık tekrar ederek pekiştirir. Sözcükleri vurgularına dikkat ederek kullanır.
  • 22-24.4. Yetişkin oyun ortamına çocuğun tanıdığı çeşitli materyal ve oyuncakları getirir. Çocuğun yanına oturur. “Ben sana misafir geldim, bana çay yapar mısın?’’ya da “Haydi atlarımızı getir atçılık oynayalım.” diyerek çocuğun materyalleri farklı amaçlarla kullanarak 
  • (küçük bir bloğu bardak, bir çubuğu at, tahta bloğu telefon olarak kullanması gibi) sembolik oyun oynamasını teşvik eder. Çocuğun oyunu çeşitlendirmesine olanak tanır. Gerektiğinde yönlendirmeler yapar.
  • 22-24.5. Yetişkin, çocuğun tanıdığı kişilerin belirgin davranışlarını onlar ortamda yokken taklit etmesi için “Dede nasıl yürüyor?”, “Anne nasıl örgü örüyor?”, “Doktor nasıl muayene ediyor?”, “Şoför nasıl araba kullanıyor?” gibi sözlerle onu cesaretlendirir. Çocuğun bu kişilerin belirgin davranışlarını yapmasını bekler.
  • 22-24.6. Yetişkin, çocukla konuşurken nesnelerin mekan içindeki konumlarını bildiren; içinde, dışında, arkasında, önünde, üstünde, altında gibi kavramları içeren ifadeler kullanır. “Bebeğini sandalyenin üzerine koy, oyuncağını sepetin içine koy, …gibi” sözlerle çocuğun yönergelere uygun tepkiler vermesini ister.
  • 22-24.7. Yetişkin, çocuğa dört parçalı bir yap boz verir. Yapbozu bütün halde iken incelemesini sağlar. Daha sonra parçalarını dağıtır ve çocuğun yap-bozdaki 4 parçayı doğru yerine yerleştirmesini bekler.
                                                                       
    Özel Gereksinimli Bebekler İçin Uyarlama
    • 22-24.2. Özel gereksinimli çocuğun, üzerinde geometrik şekiller bulunan şekil kutusunu kullanarak, tek tek şekillere dokunup tanımaya çalışması sağlandıktan sonra bu şekilleri uygun delikten atabilmesi için denemeler yapması sağlanmalıdır. Az gören çocuk için bu geometrik şekillerin farklı dokunma yüzeyinde olması sağlanmalı, denemeler yaparak uygun delikten geometrik şekilleri atması için desteklenmelidir.
    • 22-24.4. Yetişkin, özel gereksinimli çocukla materyalleri farklı amaçlarla kullanarak model olacak şekilde oynamalıdır. Daha sonra özel gereksinimli çocuğun benzer şekilde yetişkini taklit ederek oyunlar oynamasına fırsat verilmelidir.
    • 22-24.6. Yetişkin özel gereksinimli çocuğun tanıdığı nesneleri kullanarak bebeği masanın üstüne koyma, topu sepetin içine atma, arabayı sandalyenin altına koyma gibi mekanda nesneyi farklı konumlara yerleştirmelidir. Bu sırada nesnelerin yerini sözel olarak da vurgulamalıdır. Yetişkin kendisi model olarak uygulamayı yaptıktan sonra, özel gereksinimli çocuğa yönergeler vererek nesneleri mekânda farklı konumlara yerleştirmesini sağlamalıdır.
    Açıklama
    • 22-24.1.Çocuğun doğal merak duygusunu desteklemek için uygun olan oyuncak ve eşyaları incelemesi/kurcalaması engellenmemelidir.
    • 22-24.2. Genellikle daire, üçgen, kare ve dikdörtgen şekilleri kullanılmalıdır.
    • 22-24.4. Yastığı, süpürgeyi araba gibi, kaşığı tarak gibi, fırçayı mikrofon gibi kullanması ve bu şekilde oyun kurması beklenmelidir.
    • 22-24.7. Parça bütün ilişkisi takmalı çıkarmalı oyuncaklarla da pekiştirilmelidir.
    Değerlendirme
    • Çocuğun problem çözme, yönergeleri izleme, eşleştirme, sınıflandırma, parça-bütün ilişkisi kurma becerileri izlenir. Ayrıca, oyunlarında sembol kullanıp kullanmadıkları izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
    Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal  amaç ve kazanım ve etkinlik  listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli  konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)

    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder