Gelişim Göstergesi:
- 19-21.1.Yirmi-elli sözcüğü anlamına uygun kullanır.
- 19-21.2. İki-üç sözcükten oluşan bağlaçsız cümleler kurar. (Telgrafik konuşma).
- 19-21.3. Basit sorulara uygun yanıt verir.
- 19-21.4. Basit öyküleri dinler.
- 19-21.5.Resmini gördüğü nesneyi isimlendirir.
- 19-21.2-19-21.3 Yetişkin çocuğa “Kedi nereye gitti? Bisküvi nerde? Karnın acıktı mı?” gibi çeşitli sorular sorar. Çocuğun bu sorulara cevap vermesini bekler.
- 19-21.4-19-21.5. Yetişkin, çocuğa renkli, resimli kitabın kapağını gösterir, kitabın adını söyler. Kitabın sayfalarını sırayla açar, çocuğa resimleri göstererek açıklamalarda bulunur. Kitaptaki resimlerle ilgili “Bu ne?” şeklinde soru sorar, çocuğun o nesnenin ismini söylemesini ister.
- 19.21.3. Az gören veya görme engelli çocuğun nesneye dokunmasına fırsat verilmelidir. Bu sırada yetişkin nesne hakkında konuşmalıdır. İşitme engelli çocuğa nesnelere ait resimler gösterilmeli, farklı yükseklikte efekt sesleri dinletilmelidir.
- 19.21.4. Az gören veya görme engelli çocuk için dokunma kitaplarını kullanarak basit öyküler anlatmalıdır. İşitme engelli çocuklar için görsel efektler kullanılarak öykü okunmalıdır
- 19-21.1.Çocuğun konuşmaları başkaları tarafından ortalama %25-50 oranında anlaşılır
- 19-21.2.Telgraf konuşmasında (kısa mesajlar içeren, ekler kullanmadan iki-üç sözcüklü cümle kullanımı) ilk cümleler sadece anlam taşıyan sözcüklerden oluşur. Bu cümleler genelde edat, zarf, sıfat gibi cümle öğeleri taşımazlar. Örneğin ceketini giymekte olan annesini görünce “ben de atta” diyerek dışarı çıkmak istediğini belirtir. Bu konuşma tarzı zamanla gelişme gösterir. Çocuk sözcükleri hızla yan yana getirerek Türkçenin dilbilgisi kurallarını öğrenmeye başlar. Buraya gel, kapıyı aç gibi.
- 19-21.3. Resimli çocuk kitaplarının 0-2 yaş için yazılmış olanları ABC kitabı olarak adlandırılır. Bu kitaplar hafif, silinebilir olmalı, çocukların dikkatini çekmesi için resimleri renkli olmalıdır. Bu kitaplarda çocuğun yakın çevresindeki eşyaların (tabak, saç fırçası, sandalye, tencere gibi), insanların (bakkal, polis, itfaiyeci gibi) ve hayvanların ( kedi, köpek, inek, kuzu, tavuk gibi) resimleri olmasına özen gösterilmelidir.
Değerlendirme
- Çocuğun resmini gördüğü yakın çevresindeki nesneleri gösterip isimlendirmesi, iki-üç sözcükten oluşan cümleler kurması, elliden fazla sözcüğü anlamına uygun kullanması izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal amaç ve kazanım ve etkinlik listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder