Gelişim Göstergesi:
- 13-15.1 Sorulduğunda adını söyler.
- 13-15.2 Anne- baba der.
- 13-15.3 Bir-yirmi arasında sözcük söyler.
- 13-15.4. Tanıdığı nesneleri isimlendirir
- 13-15.1. Yetişkin çocukla her zaman adını söyleyerek konuşur. Çocuğun adını öğrenmesine fırsat verir. Yetişkin; çocuğa ara ara ismini sorar, söylemesini bekler.
- 13-15.2 -13-15.3- 13-15.4. Yetişkin, çocukla birlikte olduğu her ortamda çevreyi ve çevredeki nesneleri isimlendirerek konuşur. Sözcük dağarcığını genişletir. Çocuğa “Bu ne?” , “Bu kim” gibi sorular sorar ve sorulan nesnenin ismini söylemesini bekler.
- 13-15.1. Özel gereksinimli çocuk, sorulduğunda ismini söyleyebilir.
- Çocuğun kendi ismini söylemesi için sık sık “Adın ne?” diye sorarak cevap vermesi beklenir.
- 13-15.4. Bazı özel gereksinimli çocuklar nesnelerin isimlerini söyleyemez. Yetişkin, çocuk az gören veya görme engelli ise mutlaka nesnenin kendisi tanıtılarak çocuğun nesneye dokunması sağlanmalıdır İşitme engelli çocuklarda ise nesnenin adı söylenirken çocuğun yetişkinin dudağına ve boynuna dokunarak titreşimi hissetmesi sağlanmalıdır.
- 13-15.2. Anne baba sözcüklerini bilinçli olarak kullanır. Çocuğun “baba atta” cevabına yetişkin “baba işe gitti” şeklinde geri bildirimde bulunmalıdır. Ya da çocuk belirli bir nesneyi işaret edip “da” sesi çıkardığında yetişkin bunu, “onu bana ver”
- olarak yorumlamalıdır. Yetişkin böyle bir ifadenin genişletilmesini sağlamalıdır.
- 13-15.3. Çocuk “baba yok” cümlesi yerine “baba” deyip ellerini iki yana acarak kendini ifade edebilir.. Kız çocuklar erkeklerden daha erken ilk sözcüklerini üretirler. Bu sözcükler çoğunlukla iki hecelidir. Üretilen ilk sözcükler genelde isimlerden oluşur.
- 13-15.4. İlk sözcükler arasında süt, mama, su gibi yiyecek isimleri, burun, ağız, gibi vücudun bölümleri ile ilgili sözcükler havhav, pisipisi gibi hayvanlarla ilgili sözcükleri yer alır. Konuşmasını en kolay bakım veren kişi anlar.
Değerlendirme
- Çocuğun resmini gördüğü yakın çevresindeki nesneleri gösterip isimlendirmesi, iki-üç sözcükten oluşan cümleler kurması, elliden fazla sözcüğü anlamına uygun kullanması izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal amaç ve kazanım ve etkinlik listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)
Çok güzel paylaşımlar yapıyorsunuz Nihal Hanım, bir dil öğretmeni adayı olarak çocuk gelişiminde en itinalı davranacağım alan sanırım :)
YanıtlaSilDerslerde görüyoruz ama böyle olmuyor tabi, çok teşekkür ederim :)
Sevgilerimle
Çok teşekkürler Gizem Hanım. Çok sevindim. Sevgiler
Sil