18 Kasım 2013 Pazartesi

16-18. Ay Bilişsel Gelişim Alanı Etkinlik Planı



Gelişim Göstergesi:
  • 16-18.1 Daha önceden tanıdığı varlıkları başka bir yerde gördüğünde tanıdığını belli eder.
  • 16-18.2 Basit problem durumlarına çözüm üretir.
  • 16-18.3 Uzaktaki nesneyi gösterir.
  • 16-18.4 Birbirini izleyen iki yönergeye uyar.
  • 16-18.5 Vücudun iki parçasını gösterir
Öğrenme Süreci
  • 16-18.1. Yetişkin, çocuğun tanıdığı kişi ya da nesnelerle, bahçe, park, market gibi farklı ortamlarda da karşılaşmasına olanak sağlar. Bu kişi ya da nesnelerle etkileşimde bulunmasına imkân yaratır, daha önce nerede, ne zaman ve nasıl gördüğü ile ilgili konuşur.
  • 16-18.2. Yetişkin, çocuktan, ulaşamayacağı yükseklikteki bir eşyasını almasını ister. Çocuğun farklı yollar deneyerek eşyaya ulaşması için zaman verir. Farklı nesneleri kullanarak ulaşma çabalarını teşvik eder. Örneğin; masanın üzerindeki oyuncağına ulaşmak için örtüyü çekmesi, divanın altına kaçan oyuncağını sopa ile çıkarması, yüksekteki rafa uzanmak için sandalye ya da minder kullanması gibi farklı çözüm yöntemleri denemesine fırsat sağlar.
  • 16-18.3.Yetişkin çocukla birlikte pencereden dışarı bakar. Dışarıda görülen varlıklar ve nesneler ile ilgili konuşur. Nesnelerin yakında mı, uzakta mı olduğunu sorar. Çocuğun, sorulan nesnenin yerini 
  • işaret etmesini ister. Farklı zaman ve mekânlarda tekrar edilerek çevre nesnelerin yeri ile ilgili farkındalığını artırır.
  • 16-18.4. Yetişkin, gün içinde çocukla oyun oynarken iki emir içeren bebeğini masanın üzerinden al, sepetin içine koy gibi cümleleri arka arkaya kullanarak yerine getirmesini bekler.
  • 16-18.5. Yetişkin, çocukla vücudunu tanımaya yönelik konuşmalar yapar. Annesi, babası, kardeşi, herhangi bir insan resmi ya da oyuncak bebek üzerindeki vücut parçalarının ismini söyleyerek gösterir. Çocuğun gösterdiği kişinin söylenen vücut parçasını göstermesini ister.
                                                                       
    Özel Gereksinimli Bebekler İçin Uyarlama
    • 16.18.1. Yetişkin, az gören ve görme engelli çocukların çevrelerindeki kişileri tanımaları için dokunmalarına, seslerini duymalarına fırsat verir.
    • 16-18.4.Yetişkin, özel gereksinimli çocuğa yönergeleri topu al, bana at gibi yönergeleri tek tek vermeli, bir yönergeyi yerine getirdikten sonra diğerine geçilmelidir.
    • 16-18.5.Yetişkin çocuğa kendisinin göz, ağız, kulak, burun gibi vücut kısımlarını göstermeli ve aynı zamanda isimlerini de söylemelidir. Az gören ve görme engelli çocuklar için aynı zamanda çocuğun eliyle söylenen vücut kısmına dokunmasına da fırsat verilmelidir. Özel gereksinimli çocuk yetişkine ait sorulan vücut kısımlarını gösterebilmeye başladıktan sonra anne babaya ait fotoğraflar veya insan resimleri üzerinde sorulan vücut kısımlarını göstermeye çalışmasına başlanmalıdır.
    Açıklama
    • 16-18.1. Çocukla sık sık tanıdığı nesneler ve kişiler hakkında sohbet edilmelidir.
    • 16-18.2. Çocuğun karşılaştığı problem durumlarında onun yerine problem çözülmemeli, farklı yollar denemesi için yeterli süre verilmelidir.
    • 16-18.4. Çocuğun anlayabileceği ve yapabileceği yönergeler verilmelidir. “Suyunu iç, bardağı masaya koy” veya “Bebeğini al, bana ver” gibi yönergeler verilir.

    Değerlendirme
    • Çocuğun problem çözme, yönergeleri izleme, eşleştirme, sınıflandırma, parça-bütün ilişkisi kurma becerileri izlenir. Ayrıca, oyunlarında sembol kullanıp kullanmadıkları izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
    Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal  amaç ve kazanım ve etkinlik  listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli  konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)

    1 yorum:

    1. sıra bizimkine gelsin diyordum , düştü elime ..Teşekkürler :)

      YanıtlaSil

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
    Tasarım: Sawako Kuronuma