18 Temmuz 2018 Çarşamba

KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI GÖKTEN ZEMBİLLE İNMEZ








          Merhaba  sevgili dostlar. bu gün harika bir konuk yazarımız var.Adı Deniz IŞIK. Bize ' Çocuğumuza kitap okumayı nasıl sevdirebiliriz ? 'ile ilgili harika bir yazı hazırladı.


     Çocuğuma nasıl kitap sevdirebilirim? Sorusunu çocuğuma ıspanak, brokoli nasıl sevdirebilirim sorusuna benzetiyorum ben. Çünkü herhangi bir şeyin, çocuğa sempatik veya antipatik gelişi, onun servis ediliş şekli ile de alakalı olabilir. Bu konuda sevgili yazar Mine Soysal’ın 'Eyvah Kitap ' isimli kitabını şiddetle tavsiye ediyorum siz ebeveynlere.


           


           Çocuğa kitap sevgisi, alışkanlığı gökten zembille inmez. Hani bir söz var, ‘Siz ne yerseniz, çocuğunuz da onu yer, çocuğunuz aslında siz farkında olmasanız da sizin küçük bir taklitçiniz. Siz elinize kitap almadan, kitapları sevmeden ona nasıl sevdireceksiniz? Nasıl ki; bizim ellerimizde tablet ve telefon olduğunda onların da oluyorsa, özellikle belli yaşlarda mesela okul öncesi dönemlerde, bizim ilgi alanlarımız ile birebir alakalı oluyorlar. 

          Şimdi diyeceksiniz ki haklı olarak; Deniz hanım benim okuyacak vaktim yok, kitap araştırmalarına vakit ayıramıyorum, çocuğumun ilgi alanını daha doğrusu hangi kitaplardan hoşlanacağını bilemiyorum. Alıyoruz kitabı ama bir kere bile zor dinliyor,  benim hiç çocuk edebiyatı ilgimi çekmiyor ki, çocuğun nasıl çeksin? Çocuk olmadan önce biz çok okurduk, ama şimdi kitap yerine elimizde telefon oluyor. Gibisinden kafanızda deli sorular olduğunu tahmin ediyorum.


          Tabii ki; bunun 1 çay bardağı sıvıyağ, 1 su bardağı süt, 3 yumurta gibi kesin tarifleri yok. Ama ben bir anne olarak size burada kısaca bir kaç ipucu verebilirim. Şuradan başlayalım; siz kitap araştırmaya vakit bulamıyorsunuz ve ilginiz de yok. Çok normal bir durum, bunun için öncelikle kendinizi yıpratmayı bırakın. Herkes kitap sevecek hatta hatta çocuk edebiyatına âşık olacak diye bir şey de söz konusu değil. Hepimizin günlük telaşları, iş hayatı, aile hayatı koşuşturmasında ve farklı ilgi alanlarında buna sıra gelmemesi de normal. Peki, ne yapılabilir? İşte bu durumda öncelikle bu işe gönül vermiş anneler var sosyal medyada. Sosyal medya doğru kullanıldığında aslında bir cevher.  Biz sayfamızda dönem dönem adreslerini veriyoruz. 

        Bu anneler sayfalarından çok detaylı tanıtımlar yapıyorlar,  buradan seçebilirsiniz çocuğunuza kitapları. Yayınevlerinin hemen hepsinin soysal medyada sayfaları var. Ciddi çalışmaları var, onları takip ederek başlayabilirsiniz.  Bunlarla birlikte hemen bir kitapçıya giderek, çocuk edebiyatı bölümüne uğrayıp, çocuğunuzun yaşına uygun hoşunuza giden bir kitabı sadece çizimlerine ve konusuna bakarak alabilirsiniz. 


          Eve geldiğinizde şimdi esas kısım başlıyor. Çocuğa kitabı servis etme şekliniz. Çocuklar ‘mış gibi’ yapamazlar, ama siz yapabilirsiniz. Hatta hayatınızda hiç olmadığı kadar 15 dakika boyunca bir aktris veya aktör de olabilirsiniz.


  • Odasına küçük bir kitaplık yaptırmak oldukça verim alınan bir durum. Bırakın yatmadan önce okuyacağınız kitabı kendisi seçsin. Kızım mesela asla artık benim kitaplıktan seçip getirdiğim kitabı istemiyor. Kendisi seçiyor. 
  • Ben kitap sevdirmeye böyle başladım, bu aslında benim başlama öyküm. Çocuğunuzun illa ki bir ilgi alanı vardır.  Bu bir dinozor, bir Disney prensesi veya bir süper kahraman olabilir. Bu bizim için çok güzel bir malzeme. Bu malzemeden yola çıkabiliriz. 
  • Bizim neslimiz bilgisayarla ders olarak tanışmış bir nesil. Ben mesela üniversiteye başladığım yıl, hiç unutmam, bilgisayarı açmak için kasadaki büyük düğmeye bas gibi notlar alarak tanıştım bilgisayarla. 
  • Hala da aram ancak derdimi anlatacak kadar. Şimdiki çocuklar için tablet leşmiş hali ile su içmek gibi kolay. Kitaplarla da okul öncesinde tanışması çocuk edebiyatını ders kitaplarından ayırt edebilmesi için çok önemli bir dönemKitaplarla da okul öncesinde tanışması çocuk edebiyatını ders kitaplarından ayırt edebilmesi için çok önemli bir dönem. 
  • Kütüphaneler ile tanıştırmak çocuğunuza kitap sevdirmenin önemli  bir yoludur.  Bulunduğunuz ildeki kütüphaneleri araştırabilir, çocuğunuzu üye yapabilirsiniz. Kütüphane etkinlikleri de kitap okuma alışkanlığı kazandırmanın güzel yollarındandır. Bu konuda kutupanne nin çok güzel etkinlikleri var. Kütüphanelerden kitap alabilir ve okuduktan sonra geri verebilirsiniz.

Yazının başında da söylediğim gibi kitap okuma sevgisi gökten zembille inmez. Emek harcamadığımız hiçbir şey pişip kucağımıza düşmez. Bu sadece kitap ile ilgili değil, her konuda böyledir. O yüzden hadi bugün hemen bir kitapçıya giderek başlangıç yapalım. Hiçbir şey için geç değil.
Deniz Işık
Kitapseveranneyim.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder