Gelişim Göstergesi:
- 11.1. Kutuların içindeki nesneleri bulur.
- 11.2. Nesneyi amacına uygun biçimde kullanır.
- 11.3. Kolayca ulaşamayacağı nesnelere çeşitli yolları deneyerek ulaşır.
- 11.4. Resimleri/fotoğrafları inceler.
- 11.1.Yetişkin, kapağı kolay açılıp kapanabilen bir kutu alır. Bebek kutuya bakarken içine bebeğin sevdiği bir oyuncağı koyar ve kutunun kapağını kapatır. Bebeğin kutunun kapağını açarak içindeki oyuncağı almasını bekler. Bebek yapamadığı takdirde yetişkin, kutunun kapağını açarak “aaa …. Buradaymış” diyerek oyuncağın kutunun içinde olduğunu fark ettirir. Yetişkin tekrar kapağı kapatarak bebeğin oyuncağı bulmasını bekler.
- 11.2. Yetişkin, bebeğin mandal, plastik bardak, tarak gibi çeşitli nesnelerle oynamasını sağlar. Nesnelerin renk, şekil gibi özelliklerinden söz ederek bebeğin dikkatini nesnelere çeker. Sonra nesnelerin nasıl kullanıldığını hareketlerle gösterir ve anlatır. Bebeğin de nesnelerin ne işe yaradığını ses ya da hareketleriyle göstermesini ister.
- 11.3. Yetişkin, bebeğin dikkatini oyuncaklara çekerek kolayca ulaşamayacağı bir yere yerleştirir. “Bana ……… yı getir” diyerek bebeği nesneye ulaşması için yönlendirir. Bebekten nesneye başka bir nesneyi kullanarak ulaşmasını bekler.
- 11.4. Yetişkin, bebekle birlikte oturur kitap, dergi ya da albümün sayfalarını birlikte çevirerek resimlere ve fotoğraflara bakarlar. Resimler ve fotoğraflarla ilgili “bu resimde ne/kim varmış? Neler yapıyorlar? gibi sorular sorarak bebeğin resmi/fotoğrafı incelemesine fırsat yaratır.
- 11.1. Yetişkin, kutunun kapağını açma ve nesneyi alması aşamalarında özelikle az gören ve görme engelli bebeğe gerektiğinde elle rehberlik edilerek yardımcı olunmalıdır.
- 11.4. Az gören veya görme engelli bebek için dokunma kitapları kullanılmalıdır. Bebeğin dikkatini çekmek için eğer nesneye ait ses varsa yetişkin bu sesi çıkarmaya çalışmalıdır.
- 11.1. Kutunun kapağı çocuk tarafından kolayca açılabilecek bir kutu olmasına dikkat edilmelidir.
- 11.2. Bebeğin kaşık verildiğinde ağzına götürmesi, çıngırağı sallaması örnek olarak verilebilir. Bebek beklenen davranışı göstermediğinde, yetişkinin nesnelerin nasıl kullanıldığını göstererek ona model olmalıdır. Bebek bu nesnelerin nasıl kullanıldığını kendi üzerinde gösterebileceği gibi oyuncak bebek üzerinde de gösterebilir.
- 11.3. Bebeğin; nesnenin önündeki yastığı itmek, örtüyü çekmek, dolap kapaklarını açmak, çekmece karıştırmak gibi davranışları yaparak nesneye ulaşması beklenmektedir.
- 11.4. Bebeğe gösterilen resim ve fotoğraflardaki kişilerin/nesnelerin tanıdık olmasına özen gösterilmelidir.
Değerlendirme
- Bebeğin nesne devamlılığına yönelik davranışları değerlendirilir. Nesneleri amacına uygun olarak kullanma ve saklanan nesneyi birden fazla yerde arama davranışlarını gösterip göstermediği izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal amaç ve kazanım ve etkinlik listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder