26 Haziran 2015 Cuma

Kelimelerin Oyunu Hecelerin Uyumu


Ses çalışmalarında ana başvuru kitabımız olan ' Oynuyorum, Eğleniyorum, Doğru söylüyorum ' un yazarından harika bir eğitim materyali. Bu oyunu biraz geç keşfettik ama çok sevdik. Eğer çocuğunuz bazı sesleri çıkarırken zorlanıyorsa (r, n gibi ) bazen bir harfin yerine başka bir harf kullanıyorsa ( k yerine t koymak gibi ) , ya da farklı fonetik ve artiklasyon bozukluklarında oyun ile  öğreten bir materyal.
Okul öncesi dönemde kelime dağarcıgını genişlemede, sesleri ayırt etmede, sesler ile nesneleri eşleştirmede, benzer sesleri çıkarabilmede ve hece bilgisi vermede de yardımcı. Mesela heceleri alkışla art ediyoruz bu sayede. Gelelim bu harika materyali nasıl kullandığımıza.Yaş grubu kaçtan başlar derseniz. 3 yaştan itibaren çok rahat kullanabilirsiniz. Aşama aşama zorlaşıyor. 5  yaşında bile zorlanabilecegi kısımlar var. Siz oyunu nasıl şekillendirirseniz oyle , esnek bir oyun.



'Kelimelerin Oyunu Hecelerin Uyumu' Oyunda neler var; 4 piyon, zar, 58 adet oyun kartı ve oyun tablası.

  • İlk oyunumuz alkıs oyunu. Piyon ' incir ' kelimesine geldi ise, iki alkıs yaptık ' in-cir' diyerek. Alkış sayısı yanlış olursa bir kare geri gidiyoruz. Hem dogru telafuz ediyor hem de harf kavramını öğreniyoruz. Bunu 3 yaşındaki bir çocuk yapabilir.
  • Kızımın piyonu  'kot' kelimesin üzerine geldi ise'  kot, bot ve fil ' resmini önüne koydum. 'Hangisinin sonu aynı?' diye sordum. ' Hangisi kafiyeli ' diye sordum. Kızımla ' sonu aynı- kafiyeli 'diye gün boyu oynadık. Aksam kızım babsına kafiye örnekleri verdi. Yası erken olmasına rağmen kafiye kavramını bayağı öğrenmiş ti.(4-5-6 yaşa uygun daha çok)
  • Kelimeyi hecelere ayırdım ' pen-ce-re' yazıp kesin sonra kuzudan mevcut karta bakarak birleştirmesini isteyin. Parça butun ilişkisini kurma ve doğru sesi çıkarmada yardımcı olacaktir.
  • Oyunu çeşitlendirdik. Hangi kelimeye geldi ise piyon o kadar zıpladık. ' ka- pı' kelimesi gelen 'ka-pı' diyerek ayağa kalkıp  iki kez zıpladı.Ki bu içinde çocuğun en çok eğlendiği idi. (3 yaşındaki çocuga da yaptırabilirsiniz)
Bu oyun örneklerini oyundan aldık. Daha pek çok yönerge var bu oyunla yapılabilecek. Mehbube Tuncer in önderliğinde hazırlanan Edukids tarafından satılan bu materyal çocuğa eğlenirken, sıkmadan hem doğru telafuzları, hem de hece kavramını öğrenmede yardımcı. Bizim şu sıralar favori oyunumuz. En çok zıplamalı olan oyun versiyonunu sevdiler.Biz hece sayısına göre vaklama, hec sayısı kadar gıdıklama gibi versiyonlarımız da mevcut :)) Mutlu kalın...


7 yorum:

  1. valla harikasin canisi bunlari nerlerden buluyorsun anlamiyorum o kadar arastiriyorum ama senin tecrubelerine yetisemiyorum harika anne

    YanıtlaSil
  2. İzniniz olursa paylasabilirmiyim

    YanıtlaSil
  3. Sen ne kadar müthiş bir annesin ,tebrik ediyorum

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar. Ben Mehbube Tuncer. Yazılanları yeni gördüm. Yayınlarım hakkında düşündükleriniz için Çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  5. Merhabalar. Ben Mehbube Tuncer. Yazılanları yeni gördüm. Yayınlarım hakkında düşündükleriniz için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil