10 Mayıs 2014 Cumartesi

25-30. Ay Sosyal - Duygusal Gelişim Alanı Etkinlik Planı



Gelişim Göstergesi:
  • 25-30.1.Oynamak istediği kişiyi seçer.
  • 25-30-2.Cinsiyetini bilir.
  • 25-30.3.Kendine ait nesneleri paylaşır.
  • 25-30.4. Basit kurallara uyar.
Öğrenme Süreci
  • 25-30. 1. Yetişkin, çocukların bir ya da iki kişiyi seçerek küçük gruplar halinde oynamaları için oyunlar hazırlar. Çocukları farklı oyun arkadaşları seçmesi için destekler. Grup içindeki çocukların birbiriyle etkileşim halinde oyun oynamaları için yönlendirir.
  • 25-30. 2.Yetişkin, sınıfta kız ve erkek bebekleri kullanarak cinsiyet özellikleri hakkında çocuklarla konuşur. Çocukların sorularını cevaplar. Cinsiyet özellikleri içeren, yapıştırmalı kartondan yapılmış büyük kız ve erkek modellere giysi giydirme oyunu, evcilik, drama gibi oyunlarla ve resimli çocuk kitaplarıyla bu özellikler vurgulanır.
  • 25-30. 3.Yetişkin, bazı günler çocuklardan sevdikleri bir oyuncağı getirmelerini ister. Çocukların getirdikleri oyuncakla ilgili duygularını anlatmalarına fırsat verilir. Paylaşma davranışı içeren resimli çocuk kitabını okur. Öyküdeki paylaşma davranışlarına çocuğun dikkatini çeker. Daha sonra, yetişkin, çocukların getirdikleri oyuncakları paylaşarak oynamaları için bir oyun kurar. Çocuğun paylaşma davranışı sergilememesi durumunda onu zorlamaz. Paylaşımda bulunduğunda olumlu tepkiler verir.
  • 25.30. 4. Yetişkin, günlük yaşamdaki kuralları içeren resimli çocuk kitapları okur. Gerçek yaşamda çocuğa somut durumlarla birlikte, anlayabileceği şekilde kuralları canlandırarak, oyunlaştırarak veya pantomimle açıklar. Çocuğun kurallara uyup uymadığını izler. Çocuk gün içinde çeşitli durumlarda bu kuralları uyguladığında, “Aferin, çok güzel” diyerek, gülümseyerek olumlu tepkiler
                                                                       
    Özel Gereksinimli Bebekler İçin Uyarlama
    • 25-30. 2. Öncelikle kendi cinsiyetine ait özellikleri (saç, giysi vb.) tek tek söyleyerek göstermelidir. Özel gereksinimli çocuğun yakın çevresinde bulunan diğer kişilerin de cinsiyet özellikleri vurgulanmalı, farklılıklara dikkat çekilmelidir. Az gören veya görme engelli çocukların cinsiyete yönelik belirtilen farklılıkları dokunarak tanımaya çalışmalarına fırsat verilmelidir.
    • Özel gereksinimli çocuğun cinsiyete yönelik farlılıkları pekiştirebilmesi için cinsiyetleri belirgin olarak ayırt edilebilen oyuncak bebekler de kullanılabilir. Bu uygulamadan sonra resimli kartlar veya resimli çocuk kitaplarındaki kız ve erkek figürleri de farklılıkları vurgulanarak gösterilmelidir.
    • 25-30. 4.Yetişkin özel gereksinimli çocukla kuracağı etkileşimde kuralların olmasına dikkat etmelidir. Çocuğun içinde bulunduğu özel durumdan dolayı her istediği şeyi yapma eğiliminde olunmamalıdır. Özel gereksinimli çocuğa da normal gelişim gösteren bir çocuğa konulan sınırlar onun kendini güvende hissetmesini sağlamak amacıyla konulmalıdır. Özel gereksinimli çocuktan yapması istenilen herhangi bir şey için süre verilmeli, daha sonra bu süreye uyması beklenmelidir.
    Açıklama
    • 25-30. 1. Her çocuğun oyun sırasında arkadaşları tarafından seçilmesi ve farklı arkadaşlarını seçmesi için fırsat yaratılmalıdır.
    • 25-30. 2. Çocuklar kendi cinsel kimliklerini fark etmeye başlarlar. Kız ya da erkeğe ait tipik özellikleri ayırt ederler. Zaman zaman çocukların isimleri dışında, kız çocuklarına “kızım” erkek çocuklarına”oğlum” diyerek hitap edilmelidir. Cinsiyet özellikleri çocuklara kazandırılırken, cinsiyet eşitliğine dikkat edilmelidir.
    • 25-30. 3. Bazı çocuklar kişilik özellikleri nedeniyle paylaşmaya yatkın olmayabilirler. Bu durumda çocukları bu konuda zorlama yapılmamalıdır.
    • 25-30. 4. Çocuk, sosyal kuralların bazılarını tam olarak kavrayamaz ve uyamaz. Bu nedenle kurallar tek bir kuralla başlayıp sonra diğerleri eklenerek benimsetilmelidir. Yetişkin kurallar konusunda çocukla inatlaşmamalıdır. Çocuğun kuralları öğrenmesi ve içselleştirmesi için çeşitli fırsatlar yaratılmalı ve süre tanınmalıdır.
    Değerlendirme
    • Cinsiyetinin farkına varma, grupla oyun oynama, dans etme, oyun arkadaşını seçme, isteklerinin ertelenmesine olumlu tepki verme gibi davranışları izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
    Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal  amaç ve kazanım ve etkinlik  listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli  konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)

    Hiç yorum yok:

    Yorum Gönder