30 Nisan 2014 Çarşamba

9. Ay Sosyal - Duygusal Gelişim Alanı Etkinlik Planı



Gelişim Göstergesi:
  • 9.1. Engellendiğinde ses çıkararak tepki verir.
  • 9. 2.Tanımadığı kişilerden utanır.
  • 9. 3. Kendisiyle yakın iletişimi olan kişiler yanından ayrıldığında ağlar.
  • 9.4. Oyuna katılır.
  • 9.5.Basit taklitler yapar
Öğrenme Süreci
  • 9.2. Bebeğin bulunduğu ortama farklı fiziksel özellikte(bıyıklı/bıyıksız, gözlüklü/gözlüksüz, başı bağlı/başı açık, bedensel engelli, …….gibi) olan kişiler davet edilir. Bu kişiler bebeklere yumuşak bir ses tonuyla konuşurlar, tekerleme ya da şarkı söylerler.
  • 9.3.Bebekle tanığı bakım veren kişi ortamdaki farklı yerlere kısa süreli saklanır. Bebeğin hoşlandığı sesleri çıkartarak ortaya çıkar. Bu oyunu saklanma süresini arttırarak tekrar eder.
  • 9.4.Yetişkin, bebekle birlikte kartlarla, oyuncak bebek ve diğer dolgu oyuncaklarla, kuklalarla, sesli hareketli oyuncaklarla farklı şekillerde basit oyunlar oynar. Bebeğin oyuncaklarını alarak, sallayarak, atarak, ses çıkararak, oyuna katılması beklenir.
  • 9. 5. Yetişkin bebeğin karşına geçer ve basit jest ve mimikler yapar, her bir jest veya mimikten sonra bebeği taklit etmesi için teşvik eder. Jest ve mimikleri bebeğin dikkatini çekecek seslerle zenginleştirir.
                                                                       
    Özel Gereksinimli Bebekler İçin Uyarlama
    • 9. 2. Özel gereksinimli bebeğin bulunduğu ortamda tanıdığı ve tanımadığı kişileri ayırt edip etmediği ve bu kişilere farklı tepkiler verip vermediğine dikkat edilmelidir. Özel gereksinimli bebekle yakın temas kurmadan önce görüş alanı içine girerek ismiyle seslenmeli gülümsenmeli, yumuşak ses tonuyla konuşulmalıdır. Bebek olumlu tepkiler verdikçe yetişkin bebeğe doğru yaklaşmalı ve dokunmaya başlamalıdır.
    • 9.4. Az gören bebekler için bu materyallerin farklı sesler çıkarması ve farklı dokunma yüzeylerine sahip olması gerekmektedir. Otizm riski olan bebekler nesneleri amacına uygun kullanarak oynamak yerine nesnenin bir ayrıntısına takılarak (örneğin dönen bir tekerlek) sürekli onunla oynarlar. Yetişkin özel gereksinimli bebeğe bu materyalleri nasıl kullanacağını göstermelidir.
    • 9.5. Gelişimsel gerilik riski olan çocuklar yapılan hareketleri taklit etmekte güçlük çekerler. Bu nedenle, rutinler içerisinde basit taklitler kısa süreli ve sürekli olarak yapılmalıdır.
    Açıklama
    • 9.1. Bebek istekleri yapılmadığında ağlayarak, bağırarak tepki verir.Bebek günlük rutinlere uymak istemediğinde dikti başka yöne çekilerek yumuşak bir ses tonu ile ikna edilmeye özen gösterilmelidir.
    • 9.2. Bebek bulunduğu ortama tanımadığı kişiler geldiğinde utanma,saklanma,kaçınma, gözlerini kaçırma gibi tepkiler veri. Bebek sık sık diğer bireylerle bir araya getirilir ve tanıdığı kişilerin sayısı yavaş yavaş arttırılır. Bebeğin tanımadığı kişilere karşı gösterdiği tepkiler ve kademeli yaklaşıma karşı sergilediği süreç gözlemlenir ve kayıt edilir.
    • 9.3. Bebeğin, güvenli bağlanma bağlılık duygusunun gelişmesi ile birlikte anne, baba ve bakım veren kişi görüş alanı dışına çıktığında ağlayarak tepki vermesi normaldir. Bu nedenle, güven duygusunun sağlıklı gelişmesi açısından bebek uzun süre yalnız bırakılmamalıdır.
    • 9.4.Bebek bu ayda yetişkinin yönlendirdiği oyuna katılarak tepki verir. Bebeğin, kendisi ile oynanmaya çalışılan oyuna karşı gösterdiği tepkiler gözlemlenir ve kayıt edilir.
    • 9. 5.Bebeğin, yetişkinin örneğin çirkin ol, kızgın ol, elini burnuna götürüp bip bip yap gibi yönergelerine uygun tepkiler vermesi beklenir.

    Değerlendirme
    • Tanımadığı kişilerden utanma, kendisi ile yakın iletişimi olan kişiler yanından ayrıldığında ağlama, sosyal iletişim kalıplarını kullanma, hoşuna giden davranışları tekrarlama gibi davranışların olup olmadığı izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
    Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal  amaç ve kazanım ve etkinlik  listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli  konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)

    4 yorum:

    1. Bu ay gelisimlerini okurken keremin yaptiklari geliyo aklima baya derinlere daldim sagol canim anilarimi tazeledin

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. kübracığım inşallah kerem sağlıkla mutlulukla büyür :))

        Sil
    2. Güzel bir seri oluyor canım emeğine sağlık

      YanıtlaSil

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
    Tasarım: Sawako Kuronuma