4 Mart 2014 Salı

25-30. Ay Dil Gelişim Alanı Etkinlik Planı


Gelişim Göstergesi:
  • 25-30.1.Çoğul ekini kullanır.
  • 25-30.2.Anlaşılır şekilde konuşur
  • 25-30.3.Adını ve soyadını söyler.
  • 25-30.4.Üç ve daha fazla sözcüklü cümleler kurar.
  • 25-30.5.Basit cümlelerde zamirleri kullanır.
  • 25-30.6. Basit cümlelerde edatları kullanır
  • 25-30.7.’Hepsi’’ ve’’biri’’ ifadelerine uygun tepki verir.
  • 25-30.8.Nesneleri isterken isimlerini söyler.
  • 25-30.9.Anlatılan öyküyü dinler.
Öğrenme Süreci
  • 25-30.1. Yetişkin, önceden hazırlamış olduğu oyuncak sepetini çocuğa gösterir ve “ Oyuncak sepetinde neler var?” gibi sorular yönelterek çocuğun “bebeklerim, arabalarım” gibi çoğul ekini kullanarak cevap vermesini bekler.
  • 25-30.2. Çocuğun anlaşılır şekilde konuşması için yetişkin sözel uyaranlar verir. Sorular sorarak, çocuğun cevaplarını genişletir. Yeni kelimeleri vurgulayarak sözcük dağarcığını zenginleştirir. Yetişkin her fırsatta dili doğru bir şekilde kullanarak çocuğa model olur.
  • 25-30.3. Yetişkin; çocuğun grup içinde adını ve soyadını söyleyeceği oyunlar düzenler. Çocuk soyadını söylemekte zorlanırsa yetişkin yardımcı olur.
  • 25-30.4. Yetişkin, çocuğa bir öykü anlatır. Ardından çocuğun bu öyküyü anlatmasını bekler. “Daha başka ne oldu?” gibi sorular sorarak uzun cümlelerle anlatmasını ister.
  • 25-30.5-25-30.6.Yetişkin; çocuğa “Baban ne kadar büyük?” gibi sorular sorarak çocuğun “Bu kadar “ gibi edatları kullanarak cevap verebileceği sorular sorar..
  • 25-30.7. Yetişkin çocuğun önüne bazı oyuncaklar koyar. “Oyuncakların hepsini bana getir” veya “oyuncaklarından birini bana ver” gibi yönergeler vererek çocuğun bu yönergelere uygun davranmasını bekler.
  • 25-30.8. Yetişkin, çocuğun en sevdiği oyuncaklarını çocuğun yetişmekte zorlanacağı ancak rahatlıkla görebileceği bir yere koyar.. Çocuk, istediği oyuncağı işaret ederek yetişkine gösterdiğinde yetişkin “Hangi oyuncağını istiyorsun?” diye sorarak çocuğun oyuncağın adını söyleyerek istemesini bekler.
  • 25-30.9. Yetişkin, uygun zamanlarda çocuğun yaş ve gelişimine uygun kitapları resimlerini göstererek okur. Çocuğun resimleri takip ederek dinlemesini ister. Çocuğa renkli, resimli öykü kitabını gösterir. Öykünün adını tahmin etmesini ister ve sonra söyler. Kitabın sayfalarını sırayla açıp çocuğa göstererek okur. Kitap bittikten sonra çocuğa kitabın resimleri hakkında sorular sorar. Resimlere bakarak öyküyü anlatmasını ister.
                                                                       
    Özel Gereksinimli Bebekler İçin Uyarlama
    • Özel uyarlama yok
    Açıklama
    • 25-30.2. Çocuğun konuşmaları başkaları tarafından ortalama %50 oranında anlaşılır. Çocuklar dili çevredeki insanlarla etkileşimde bulunurken, nesne ve olaylar hakkında konuşup tartışırken, kitap bakarken, oyun oynarken öğrenmektedirler. Bu nedenle çocuğun yakin çevresindeki yetişkinler dilbilgisi kurallarına uygun konuşmalıdır.
    • 25-30.5. Çocuk cümle içerisinde zamirleri kullanmaya başlar. Örneğin; “Benim bebeğim” gibi. Yetişkin farklı resimleri çocuğa göstererek de zamirleri kullanmasına yönelik çeşitli sorular sormalıdır.
    • 25-30.6. Edat: tek başına anlamsız, sonuna geldiği sözle cümledeki diğer kelimeler arasında ilişki kuran bir kelimedir. Örneğin;” Çocuk “gibi” ağlıyor”, “Dağ “kadar” çamaşır”. Çocuğun bu öğeleri kullanma durumu izlenerek desteklenmelidir.
    • 25-30.9. Çocuk giriş, gelişme ve sonuç bölümü olan yakın çevresindeki olayları anlatan, ortalama 16 sayfadan oluşan resimli öykü kitaplarını dinleyebilir. Yetişkin çocuğa sık sık resimli öykü kitapları okumalıdır.

    Değerlendirme
    • Çocuğun üç ya da daha fazla sözcüklü cümleler kurması, resimde gördüğü ya da dinlediği şeyleri anlatması izlenir. Gelişim izleme formundaki ilgili aylara ait maddeler gözlenerek değerlendirilir. Değerlendirme sonuçlarına göre öğrenme süreçlerinde gerekli görülen düzenlemeler yapılır.
    Bu etkinlikler ve gelişim çizelgesi milli eğitim bakanlığı eğitim programından. Tüm ayların bilişsel, ince-motor, kaba-motor, sağlık, dil, sosyal-duygusal  amaç ve kazanım ve etkinlik  listesi için buraya tık tık. (Çocuğunuzun gelişim farklılıkları olabilir. Yazılanlar bilgi amaçlıdır. Kesinlik içermemektedir. Lütfen çocuklarınızla ilgili önemli  konularda sadece konunun uzmanlarından bilgi ve yardım alınız.)

    5 yorum:

    1. Çok bilgi veren bir yazı olmuş,ellerine sağlık,sanırım soru sorma olayını fazlalaştırmalıyım:)

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. ben o kadar çok şey yapmadığımı fark ediyorum ki bunlar sayesin de benim de çok işime yarıyor

        Sil
    2. bilgilendirici bir yazı, teşekkürler:)

      YanıtlaSil

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
    Tasarım: Sawako Kuronuma